måndag 12 januari 2009

Skapa en mall i Word

Om man vill att alla sina Word-dokument ska ha samma layout har man stor nytta av att använda en mall. Då slipper man att för varje nytt dokument lägga tid på att omformatera stycken och rubriker, lägga in sin logotype, adressuppgifter osv. 

Det är enkelt att skapa sin egen personliga mall. Skapa först ett nytt dokument och formatera rubriker, marginaler, sidstorlek mm som du vill ha det. Lägg till t ex din logotype och dina adressuppgifter. Man kan också använda ett färdigt dokument eller mall. Välj sedan Spara som och klicka på Betrodda mallar – döp filen till ett lämpligt namn. 

Nu har du en färdig mall som du kan använda till dina brev och andra dokument du skriver i Word.

Förbered dig för datorkrasch!

Det händer de flesta - att datorn kraschar och man får börja om från början och installera alla program på nytt. Det kan då vara en god idé att först ha skrivit (på papper) en lista på vilka program som finns installerade i datorn. Bränn även ner alla drivrutiner du behöver samt eventuella open source-program du använder så att du inte behöver leta upp och ladda ner dem på nytt. Förvara din lista och alla cd-skivor med program och filer på ett och samma ställe.

Och du – du glömmer väl inte att regelbundet göra backup?

fredag 9 januari 2009

Utforskaren snabbt

Kortkommando för att öppna Utforskaren i Windows:
Microsoft-loggan + E