måndag 12 januari 2009

Skapa en mall i Word

Om man vill att alla sina Word-dokument ska ha samma layout har man stor nytta av att använda en mall. Då slipper man att för varje nytt dokument lägga tid på att omformatera stycken och rubriker, lägga in sin logotype, adressuppgifter osv. 

Det är enkelt att skapa sin egen personliga mall. Skapa först ett nytt dokument och formatera rubriker, marginaler, sidstorlek mm som du vill ha det. Lägg till t ex din logotype och dina adressuppgifter. Man kan också använda ett färdigt dokument eller mall. Välj sedan Spara som och klicka på Betrodda mallar – döp filen till ett lämpligt namn. 

Nu har du en färdig mall som du kan använda till dina brev och andra dokument du skriver i Word.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Liza!

Jag sitter som bäst och försöker skapa en mall för att skriva rapporter för det företag jag arbetar för. Du verkar bra på det här med officepaketet så jag tänkte höra med dig om du vet hur det här med fält fungerar? Jag använder office för Mac och tyvärr verkar de guider som lagts ut på nätet intestämma för Mac. För att förenkla för alla anställda vill man ju skapa fält där titel, underrubrik, författare, datum, version osv. fylls i, men jag får det inte att fungera. Har du några bra tips?

Tack för en trevlig blogg!

Mvh,
Cecilia Eriksson

Cecilia sa...

Hej Liza!

Jag sitter som bäst och försöker skapa en mall för att skriva rapporter för det företag jag arbetar för. Du verkar bra på det här med officepaketet så jag tänkte höra med dig om du vet hur det här med fält fungerar? Jag använder office för Mac och tyvärr verkar de guider som lagts ut på nätet intestämma för Mac. För att förenkla för alla anställda vill man ju skapa fält där titel, underrubrik, författare, datum, version osv. fylls i, men jag får det inte att fungera. Har du några bra tips?

Tack för en trevlig blogg!

Mvh,
Cecilia Eriksson

Liza sa...

Hej Cecilia!

Tack för din kommentar:) Jag har inte arbetat direkt i Mac-miljö så jag kan tyvärr inte svara dig på frågan. Det finns ju vissa mindre skillnader mellan de olika word-versionerna och då väl mellan mac- och pc-versionerna också. Men jag tycker ju att det borde fungera ungefär likadant. Hör gärna av dig igen om du får rätt på din mall!

Hälsningar
Liza